Snart kommer babyn!

måndag 5 maj 2008

Den första. Ensimmäinen. The first.

Äntligen har jag gjort min första layout! *hopp skutt* =) En utmaning var vad jag behövde, och den nya finska utmaningsbloggen Inspiroidu försåg mig med inspiration. Deras första utmaning "Yksinkertainen layout perustarvikkeilla" gick ut på att man skulle sätta ihop en layout med ett foto, relativt enfärgat bakgrundspapper, ett rivet mönstrat papper delvis under fotot, titel med två färger, texten på skilt ställe, och lite annat pynt. Igår kväll lite före klockan 12 på natten blev jag klar (jag är nattmänniska, får alltid mest energi på kvällen). Så här ser den ut:
Jag har svårt att veta när jag är klar med något som det här. Jag håller på och flyttar fram och tillbaka och försöker bestämma mig hur det ska vara. Ännu efter att allt var fastlimmat var jag osäker... Till exempel det svarta sidenbandet längst ner, borde jag inte ha det där? Tanken var att lyfta fram det svarta i skogen på bilden, men kanske det blev för tungt? Vad tycker ni?

Rubriken gjorde jag med en schablon, jag printade ut bokstäverna och skar ut dem, färgade med stämpeldynan igenom på vit kartong och embossade dem sedan. Kanten på kartongen är lite rosafärgad, för att den enligt utmaningen skulle vara tvåfärgad. ;)

Själva bakgrunden var helblå, men jag ville ha in lite av det rosa i fotot, så jag färgade kanterna med rosa, blå och vita pastellkritor. Jag tycker om den lite slitna stilen, och pastellkritorna gav lite det intrycket, men det syns kanske inte på bilden. Nu slår det mig förresten, hur funkar det här i albumet? Kommer kritorna att kladda på motsvarande sidor? Jag fixerade en aning med hårlack, men kanske det ändå lossnar... Har någon tips på hur jag kan göra? Skulle helst inte lägga i plastfickor. Hur som helst var det härligt att plocka fram pastellkritorna igen, som legat i gömman i några år. =)

Jag visste direkt vad jag skulle ha för tema på min layout. Jag har ett trettiotal foton på olika solnedgångar och molnformationer just från den här platsen, mitt flickrum. Platsen betyder mycket för mig så jag ville försöka föreviga känslan då jag är där med denna layout. Och jag älskar moln och himlen! =)

8 kommentarer:

Laura sa...

tosi sievä kuva ja muutenkin leiskassa on kauniit värit!

Anonym sa...

Hoppas det är OK at jag skriver på finska. :)

Kaunis, herkkä sivu! Onnittelut uuden harrastuksen aloittamisesta.

Pohdit, tarttuvatko värit viereiseen sivuun. Jotkut käyttävät pumpulituppua tms. ja pyyhkivät siihen kaiken "ylimääräisen" värin, jonka jälkeen väriä ei yleensä irtoa. Toinen mahdollisuus on fiksatiivi tms., tosin hiuslakasta en ole ihan varma. Se saattaa vaikuttaa valokuvaan eli en itse uskaltaisi käyttää sitä. Taideliikkeestä tod. näk. löytyy happovapaata fiksatiivia.

Anonym sa...

Vilken underbar LO. Så stämningsfull.

Anonym sa...

Kaunis, upea toi valokuva

Anonym sa...

Onnea ensimmäisen sivun johdosta! Kaunis sivu, herkät värit ja upea kuva!

Lenas pysselgrop sa...

Vilken rivstart på scrapbookingen - väldigt snygg LO!
Roligt med flera finlandssvenska bloggar, förresten!

Hanna sa...

Den blev superfin. Jag var av samma åsikt ang. plastfickorna när jag började, jag ville ha dem utan.Men jag fick nog ge mig för alla dekorationerna.... man får ju vara så aktsam, och när jag ser hur intresserade alla mina bekanta är så är jag nog glad att det blev plastfickorna i alla fall för annars hade nog alla mina sidor varit tummade o skitiga nu.

Cecilia sa...

Tämä on kaunis!