Snart kommer babyn!

torsdag 5 juni 2008

Kortkalas!

Här på bloggen har tiden stått stilla ett tag. Vi har "rest" runt landet och hälsat på hos föräldrarna, men är nu tillbaka igen. Här kommer en hög med kort som jag gjort under våren. Vi kan börja med det äldsta. Lilla tösen i familjen fyllde 5 år och skulle få en cykel. Jag stiliserade en bild på en cykel och klippte ut i kartong. Bakom finns ett stöd, så cykeln kan stå som en riktig. Sydde fast en lite bjällra som ringklocka, och gjorde texten på hjulen i Word för att enkelt få cirkelformen.
Min pappa fyllde år för några veckor sedan, och fick detta skjort-kort. Iden fick jag härifrån av Cami. Jag hade ingen ritning, men klippte, klistrade och vek runt lite, så blev det en skjorta till slut. :)
Morsdagskort till mamma. Tygbiten på framsidan sparade jag då en linneklänning syddes upp i min förra skola, och jag rafsade åt mig restbitarna. ;) Jag visste väl att jag skulle få användning för dem!
Och morsdagskort till svärmor. Jag har inte själv klippt ut fjärilarna och grönskan, det är laserskurna papper man får köpa. På insidan fick jag igen användning för min stans. :)
Studentkort till småkusinen:

Och inflyttningskort till syster och fästmannen:
Födelsedagskort till min vän:
Och ett blingbling-kort till en annan vän. Silverembossad stämpel runt hjärtat, tjock folie (det har nog något namn säkert men jag vet inte vad..) klippt med mönstersax och utskurna siffror:
Jag hittade en burk färg som jag blandat ihop för länge sedan, så jag använde den till det här födelsedagskortet. Det är lite pärlemor blandat i, så det glittrar fint i solen. :) Clear-stämpel på insidan.
Detta är också ganska gammalt, men jag hittade en bild på det. Pärlor och blommor trädda på metalltråd, sedan stucket till baksidan.
Blommorna till det här kortet har jag plockat och pressat för något år sedan, men nu kom de till användning. På insidan av kortet sitter två peel-off fjärilar, limmat på mulberrypapper, klippt runt kanterna, böjt vingarna, och fastsatta med 3d-kuddar.
Här limmade jag igen mulberrypapper på baksidan av peel-off rosen, lite olika färger. Pilligt, ja, men kul. :)
Igen fyllda peel-off bilder... Vellumpapper med noter, fastsatt med nitar. Försökte dölja nitarnas baksida med liten limbild. :)

Solen skiner och det har varit varmt och härligt flera dagar. Och i helgen ska jag på kurs. :)

"Det går bra nu, kompis, det går bra nu." :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka underbara härliga kort!

Hanna sa...

Jättesnygga kort du knåpat till.Det tycks vara kort tider nu.Har själv o gjort ett antal kort det senaste dagarna.Kanske man får lifta cykelkortet nångång...

Ulla sa...

Helt underbara kort, fick mycket inspiration. Återkommer gärna...

Anonym sa...

Jag känner igen ett av korten.. ;O) Alltid lika fina och härliga att få! N